Google wbuduje mechanizm blokowania reklam w Chrome. Troska o użytkowników czy walka z konkurencją?

Categories Google, Internet

Ze zdumieniem czytałem ostatnie doniesienia serwisów technologicznych. Według jednego ze źródeł, Google zamierza w swojej przeglądarce internetowej wbudować mechanizm blokowania reklam czyli potocznie mówiąc adblocka. Chwila, przecież przychody z reklam w internecie są fundamentem funkcjonowania spółki… ale przecież własnych reklam blokować nie będą 🙂

Dlaczego Google chce blokować reklamy? Oczywiście w trosce o użytkowników i bardziej przejrzysty internet. A może po to aby walczyć z konkurencją? Tego oficjalnie raczej się nie dowiemy.

Oczywiście nie chodzi o wszystkie reklamy tylko te najbardziej nachalne powodujące białą gorączkę wśród internautów. I to jest słuszny kierunek bowiem jesteśmy zalewani masą jednostek nie tylko statycznych ale co grosza takich umieszczonych na warstwie (pływających), a próba ich zamknięcia często kończy się kliknięciem i przejściem pod niepożądany adres.

W czym więc problem? Google chce uchodzić za wojownika walczącego o lepszy, lżejszy i bardziej dostępny internet. Ale chęć blokowania reklam (często pochodzących z konkurencyjnych sieci) to czysta hipokryzja. Jeżeli korporacja rozdająca karty w internecie chce dać dobry przykład powinna zacząć od samej siebie.

W samej wyszukiwarce Google nie znajdziemy irytujących reklam, są tylko formy tekstowe. Niestety niejednokrotnie jest ich po prostu za dużo i mogą przytłoczyć mniej doświadczonego użytkownika, a nawet wprowadzić w błąd skutecznie odsuwając organiczne wyniki wyszukiwania. To jednak nie wszystko. Gigant w ramach własnej sieci reklamowej AdSense pozwala wydawcom włączyć reklamy wyświetlane „na warstwie” czyli okienka przesłaniające całą stronę… chwila, przecież Google chce z takimi reklamami walczyć?

Formy reklamowe dostępne dla wydawców w Google AdSense

Są to tzw. reklamy zakotwiczone/zakładki lub reklamy winietowane (zasłaniające cały content). Z doświadczenia wiem, że te pierwsze wcale nie tak łatwo zamknąć, dużo lepiej jest  z jednostkami winietowanymi bowiem mają one duży i czytelny przycisk Zamknij.

Mam mocne wątpliwości co do intencji Google’a w tej sprawie. Firma miesza się w rynek, w który sama jest mocno zaangażowana i czerpie ogromne zyski. Z drugiej strony działania mogą odbić się pozytywnie na branży reklamowej. Informacja że Chrome posiada wbudowany mechanizm blokowania reklam może zachęcić użytkowników do rezygnacji z zewnętrznych AdBlocków. Google zyska zatem możliwość emisji większej ilości mniej inwazyjnych reklam.

Sama informacja nie jest jeszcze oficjalna, a na konkrety z pewnością musimy jeszcze poczekać.

mati
Typowy geek. Ugania się za gadżetami, których nie potrzebuje.